Over

Johan Van Schaeren (°1972) studeerde af als licentiaat in de Communicatiewetenschappen (KU Leuven) en werkte verschillende jaren als freelance journalist (onder meer voor De Morgen, Stage, Knack, e.a. ) en tv-maker. Hij richtte in 1995 de filmvereniging Fonk vzw op en leidt deze tot op de dag van vandaag als algemeen coördinator.

Sinds 2014 is hij actief als documentairefilmmaker. In eerste instantie met historische films rond aspecten van de geschiedenis van de Stad Leuven. Spraakmakende lokale, maar tegelijk ook nationaal relevante verhalen, verteld aan de hand van historisch beeldmateriaal uit professionele- en amateur beeldarchieven.  Een aantal films kende eerst een sterk regionaal, maar gaandeweg ook steeds meer nationale bekendheid en verspreiding: ‘De Leuvense Scene‘ was te zien op CANVAS, ‘Leuven ’68‘ werd nationaal verdeeld door Knack en ‘De Slag om Leuven‘ werd de best bezochte Belgische documentaire in de Belgische bioscopen van 2019, zo leert het jaarverslag van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Een aantal films uit de reeks zijn te zien op nationale streamingplatformen zoals Proximus Pickx, Dalton.be, Mylum en Sooner.

Naast dit traject startte er in 2018 een tweede, bestaande uit persoonlijke filmprojecten, die verder los staan van hoger vermelde lokale historische films. ‘Future Shocked‘ ‘(2021) was de eerste en werd erg goed onthaald bij pers en critici. In het voorjaar 2023 verscheen “Het Bijzondere Levensverhaal van Karl Eriksson”, een persoonlijker verhaal waarin de maker ook zelf als personage, in beeld en vertelstem, verschijnt. Net als “Future Shocked” kreeg ook “Eriksson” een release in de Vlaamse bioscopen. “Eriksson” zal in het voorjaar 2024 ook op CANVAS te zien zijn. Momenteel is “Een Andere school” in voorbereiding.

Doorheen de jaren werden de typerende kenmerken van het oeuvre steeds duidelijker: in de meeste projecten speelt filmerfgoed en historisch beeldmateriaal een prominente rol. Vaak zijn het wat men “archieffilms” noemt. Typerende kenmerken zijn de grote aandacht voor muziek, de soundtrack en audiodesign, de sterke narratieve lijn, de vaak grote hoeveelheid aan informatie van deze sterk “content driven” documentaire films. Tegelijk zijn de films zelden “droog” zijn; de films zijn wel degelijk auteurscinema, waarin emoties en de persoonlijke visie van de maker cruciaal zijn. Inhoudelijk keren thema’s als muziek, geschiedenis, conflict, politiek, maatschappelijk debat, pioniersverhalen en generatieverschillen geregeld terug.

 

 
 
 
 

LINKS

Daytime job: www.fonk.be
Filmografie op IMDB

CONTACT

johanvanschaeren(at)gmail(dot)com